Wednesday, June 23, 2010

Artsy tutorial - Glue resist

 Inger fra Artsy Teamet har lavet denne flotte tutorial.

Inger  from the Artsy Team has made this wonderful tutorial.

Till denna teknik har jag använt stämpeldynor, blending tool
(går lika bra med exempelvis makeup-svamp), vattenbaserat lim samt vatten.
For this technique I’ve used stamp pads,
blending tool (make up sponge is fine too), water based glue and water.

Dutta på den ljusaste färgen först. Du behöver inte vara så
försiktig, det kommer att jämnas ut. I mitt exempel använder jag old paper.
Start with the lightest colour. You don’t have
to be so careful and it doesn’t have to be so even. Your mistakes will not show
later. I used old paper.

Dutta på nästa färg på samma sätt. Glöm bara inte att byta
svamp. Weathered wood använde jag här.
Continue with the next colour and don’t forget
to switch the sponge! In this case I used weathered wood.

Tredje färgen blev scattered straw men det räcker bra med
två färger.
My third colour is Scattered Straw but it’s
enough with two colours.

Häll ut lite lim på teflonunderlag eller liknande underlag
och blanda med vatten till mjölkliknande konsistens. Det går även bra att
använda limmet direkt men jag tyckte att det torkar för snabbt och jag hade
svårt att få det snyggt.
Pour some glue on a non porous surface, like a
teflon sheet. Mix the glue and water to a milky consistency. You can use the
glue as it is but I found that it dried to fast and it was difficult to rub it
on the paper.

Stryk ut limmet på pappret. Jag strök ut det i endast en
riktning. Ju mer du täcker desto mer av bakgrunden kommer att synas eftersom
limmet agerar som resist.
Rub the glue on to the paper. I rubbed in one
direction only. The more you cover, the more will show of the background since,
the glue act as a resist.

Vänta tills limmet har torkat! Detta är viktigt!
Dags för sista färgen och den jag har använt här är pumice
stone.
Wait until the glue is dry, this is a very
important step! Time to rub on the last colour, I used pumice stone.

Torka av färgen från limmet och voila, skåda ditt ark!
Wipe the colour from the glue and voila, admire
your work!

Adirondack: butterscotch, lettuce samt distress: forest
moss.

Antique
linen, tea dye, vintage photo.

Wild honey,
crushed olive, rusty hinge, vintage photo.

Adirondack: rust, raisin, eggplant.

Jag provade även att använda maskeringsvätska. Detta finns
vanligtvis i konstnärsaffärer.
I also tried this technique with art masking
fluid which is usually found in art stores.

Det är ungefär som lim i konsistensen och jag spädde även ut
detta med vatten. Det hade nog varit bättre att inte göra det dock.
I used it the same way as the glue and diluted
it with water since it was a bit thick. I think it would have been better
to use it as it were though

Du gör på samma sätt som med limmet, väntar tills det torkat
innan du duttar på nästa färg.
You use it the same way as the glue; wait until
it’s dry before you put on the next colour.

När även det är torrt kan du enkelt gnugga bort det. Jag
gillar resultatet men vätskan luktade så förfärligt att det lär dröja innan jag
öppnar den flaskan igen!
Simply rub the masking fluid off when it’s dry.
I did like the result but the masking fluid smelled simply awful so I won’t
open that bottle again any time soon.

Jag ville också se hur det skulle bli på annan bakgrund så
jag provade med en sida från en gammal bok och det blev läckert tycker jag!
I also wanted to see how it would turn it using
an old book page and I loved the result!

Jag använde färgerna rusty hinge, dusty concord och peeled
paint.
The colours used in this example are rusty
hinge, dusty concord and peeled paint.

Jag gillar resultatet!
I like the result!

Jag ser endast beskrivningar som förslag. Jag följer sällan
dem slaviskt, jag provar andra saker när alla ”undrar hur det blir om jag gör
såhär - tankar” poppar upp. Hur gör du denna teknik till din egen? Dina egna
färger, annat papper eller kanske ett annat medium som passar dig bättre. Du
kanske använder limmet som en målarfärg och gör egna mönster. Undrar om man
skulle kunna stämpla med det om man är snabb att skölja av det sedan. Det går
att utveckla hur mycket som helst! Det är det som är det roligaste med denna
hobby, det finns inga regler!

For me, tutorials are guidelines only. I might
follow it the first time but often I make slight changes after all the “what
if-thoughts”. How do you make this technique your own? Your own colours,
different papers or maybe another medium that fits you better? You might use
the glue as paint and make your own patterns. I wonder if you can stamp with it
if you rinse the stamp fast. This is the best part of this hobby, everything
goes, and there are no rules!

*********

Vi andre i Artsy teamet måtte selvfølgelig afprøve Ingers flotte tutorial og her er vores kort.
The rest of the Artsy Team had to try Ingers great tutorial and here are our cards.

Inger

Inger

Lisette

Lisette

Charlotte

Charlotte

Charlotte


Connie

Connie

Connie

Connie

Vi vil meget gerne se dine kort, hvis du får lyst til at prøve denne tutorial. Sæt dit link i kommentar feltet herunder, så kommer vi forbi og kigger.

We would love to see your cards if you try this totorial. Just put your link in the comments and we will stop by and have a look.

3 comments:

Unknown said...

Wow!!!
Så ufattelig stilig!!!
Lekre bakgrunner og en helt ny teknikk for meg!!
Og ikke minst; fantastiske nydelige kort!!!

Klem,
Jorunn

Knerten said...

fy søren, så flotte alle kortene deres er :-)

Kreativelena said...

Skulle veldig gjerne likt og se denne tutorialen ordentlig. Men alle bildene mangler :-(