Thursday, October 30, 2014

Brit Sviggum - Guest Designer for October




Kan du fortelle oss litt kort om deg selv?
Mitt navn er Brit Sviggum og jeg bor i Egersund, Rogaland. Jeg har alltid likt å lage ting. Har nok vært innom det meste av håndarbeid. Men det er scrappingen jeg har drevet med lengst. Stilen jeg har nå har jeg vel holdt på med de siste 5-6 åra. Og det var da jeg begynte med denne, hobbyen virkelig tok av. Jeg fant en måte å scrappe på som jeg virkelig likte, og scrapping ble enda kjekkere.
Stilen min er litt sånn eventyr-aktig. Jeg klipper alltid ut motivene mine, og på en måte plasserer dem inn i nye scener og omgivelser. Jeg har vært med på litt foskjellige design team, som: Skissedilla, Prima, C`est Magnifique, CSI, Tresors de Luxe, og Imaginarium Designs og Scrap365 som jeg fremdeles er en del av.  Jeg er også med og arrangerer et scrappetreff her i Egersund, sammen med en venninne.
Når startet du med scrapbooking og papirhobby?
Jeg startet vel for ca. 15 år siden, etter en ferie i USA, hvor jeg kom over litt scrappe utstyr, som mønsterpapir og puncher.
Hvor viktig er papirhobbyen for deg i dag?
Den er veldig viktig for meg. Jeg stortrives med denne hobbyen, og synes det er veldig avslappende og sitte og pusle med dette om kveldene. Og så blir en jo kjent med utrolig mange hyggelige folk i både inn- og utland, gjennom treff, kurs og på nettet.
Holder du på med andre kreative hobbyer enn papir?
Nei, ikke så mye nå lenger. Har både strikket en del tidligere, og sydd litt. Men nå er det scrappingen som tar hele tiden. Og jeg liiiiiker det.
Hva slags papirhobby liker du å drive med og hvilke teknikker liker du å bruke?
Jeg er nok hovedsaklig en scrapper av LOer, men driver også litt med Art Journaling og Project Life.
Jeg liker godt å bruke forskjellige mixed media produkter på LOene mine.
Hvilke type produkter bruker du for øyeblikket?
Jeg bruker mye gesso, mist, maling, 3D limputer og stensiler.  Og er storforbruker av osteklut. Ellers er det utklipp fra mønsterpapir og chipboards det går mye i.
Liker mange forskjellige produsenter av mønsterpapir, men kan jo nevne Prima, Webster`s Pages, BoBunny, October Afternoon, Graphic45, Glitz og mange flere.
Vi trenger alle inspirasjon innimellom, hvem eller hva er det som inspirerer deg?
Jeg finner inspirasjon bl.a gjennom barne tv, reklame, historier jeg hører, fra mønsterpapir og fra ungene mine. Det er utrolig mange flinke scrappere. Jeg har alltid kost meg når jeg har vært på besøk i bloggen til Iris Babao Uy. Og nå i det siste har jeg fått utrolig sans for Stephanie Schütze. Men jeg kunne nevnt i fleng. Det er så mye inspirasjon å finne der ute. Har fått mange gode venner innen scrappingen, og blir virkelig inspirert av å sitte sammen med dem å scrappe og snakke.
Hvordan er prosessen din fra en ide til ferdig papirkunst? 
Jeg elsker å sitte ned og tenke ut nye scener for motivene mine (som nok 99% er barna mine). Det kan være at jeg har et bilde som virkelig passer inn  i en spesiell scene, eller et mønsterpapir som jeg bare MÅ bruke, for det hadde passet så godt til det eller det. Har nok flere ganger måttet få barna mine til å posere litt for å få bilder som passer til det jeg vil lage. Og det synes de som regel bare er gøy.

Jeg kan begynne med en ide i hodet mitt om et bestemt tema f.eks. Så jobber jeg ut ifra dette. Finner bilder som kan passe(eller tar nye), leter etter mønsterpapir hvor jeg kan klippe ut ting som passer, eller rett og slett googler det. Kan finne mange motiver på nett som passer godt inn i stilen min. Så regner jeg ut hvor store jeg sånn ca. må ha bildene mine, før jeg lager dem til i Photoshop og printer ut. Og så er det å finne utklipp som passer i størrelse. Jeg lager til bakgrunnen, og plasserer så alt på uten og lime det fast. Blir nok flyttet litt rundt, og ting blir byttet ut før jeg er helt fornøyd og limer alt på. Jeg er nok ikke den som bruker mest tekst. Det blir som regel en liten setning eller to. Men en slags tittel har jeg alltid.













Vi vil gjerne takke Brit for intervjuet.

No comments: